گیاهان دارویی منطقه

گیاهان دارویی گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام های آنها حاوی ماده موثره است. این ماده کمتر ۱% از وزن خشک گیاه را تشکیل می دهد. این گیاهان دارای خواص دارویی موثر بر موجودات زنده هستند. برداشت این گیاهان به منظور استفاده از ماده موثره آنها انجام میشود.

اگر نحوه آماده سازی داروهای گیاهی و تحویل آنها به مردم به نحو صحیح انجام نگیرد. خواص درمانی گیاه  از بین رفته یا تقلیل می یابد.  این امر باعث عدم تاثیر گیاه در درمان بیماری می شود.

شهر محمله یکی از کانون های رشد و پرورش گیاهان خودرو دارویی است. این گونه های گیاهی موثر، در درمان بیماری ها می باشند. هر ساله تعداد زیادی از گردشگر سلامت به این منطقه می آیند. این گردشگرای برای تهیه این گونه های گیاهی به این منطقه سفر می کنند. از جمله گیاهان دارویی که در کوه های اطراف شهر محمله رشد و نمو پیدا می کند؛ می توان به بابونه، آویشن کوهی، آنقوزه ، مورتلخ، بادام کوهی، قارچ کوهی، بنه کوهی و…..پونه کوهی، آویشن، خاکشیر، بابونه، اسطوخودوس، مروتلخ، آنقوزه، دنبل، بادام کوهی، بنه، عسل، بومادران، انگدنگ، گنجه، بنگو، اوشنکو، تخم شربتی، نونکی، مصطکی اشاره کرد.

محمله مهد رویش گیاهان دارویی

در صورت تمایل به سفارش گیاهان دارویی می توانید درخواست خود را ثبت نمایید.
(شهرداری محمله)

آویش کوهی:

نام های دیگر: آوشن- آویشم- آویشن شیرازی سه سنبل و غیره می باشد.

مشخصات : آویشن گیاهی است علفی، پایا و چند ساله که شبیه پونه کوهی است دارای ساقه های هوایی متعدد و پرپشت، کوتاه و خزنده به ارتفاع ۱۱ تا، سانتی متر ۵۱ دارای بوی معطر که به حالت خودرو در نواحی خشک، سواحل دریاها، جنگل دامنه کوهستانها می روید. بعلاوه به منظور استفاده های درمانی نیز پرورش می یابد. این گیاه دارای برگهایی به رنگ سبز تیره و گل های مجتمع به رنگ سفید مایل به سرخ یا بنفش دارد که تا تیر یا مرداد ماه تمام می شود . از گل های این گیاه نوش معطر و فراوان برای زنبور عسل می آید فراهم. این گیاه از قدیم ایام مورد استفاده های درمانی بوده است. برگ و سرشاخه های گلدار آن به مصارف درمانی می رسد. از این گیاه اسانس گیری می شود. این اسانس در عطر سازی و صابون سازی حائز اهمیت است .

طبیعت آن: طبیعتی گرم و خشک دارد.

بابونه:

نام های دیگر: بابونچ-اقحوان – بابونه صغیر و غیره می باشد.

مشخصات: گیاهی یکساله و بسیار معطر به ارتفاع یک متر است. برگ های آن سبزبریده شده و بسیار نازک است. گل های آن به رنگ سفید و زرد و بسیار معطر که در یک طبق مدور کوچک قرار دارد و در فصل بهار و تابستان می روید. میوه اش فندقه و بسیار کوچک می باشد. قسمت مورد استفاده این گیاه کاپیتول های آن است که در فاصله ماههای اردیبهشت تا مهر آنرا از ساقه جدا کرده و برای خشک کردن به صورت قشر نازکی می گسترانند .

طبیعت آن : طبیعت آن گرم وخشک است .

ترکیبات شیمیایی :
دارای تانن ،انواع اسیدهای آلی ودیگر موادمی باشد.کاپیتول های این گیاه دارای اسانس است که در حالت تازه رنگ آبی تیره دارد. تدریجاً با تاثیر هوا و نور، رنگ آن سبز و قهوه ای می شود. این اسانس حالت چسبنده دارد و در هوای صفر درجه منجمد می شود . این اسانس باید در ظروف شیشه ای کاملا در بسته در جای سرد و دور از نور نگهداری شود.

خواص درمانی :
بابونه مدر، معرق، مقوی معده، بادشکن، قاعده صفرابر، اشتها آور، هضم کننده غذا، آور و التیام دهنده است. اثر ضدعفونی کننده ضعیف ولی قاطع دارد. بعلاوه مسکن درد و ضد تشنج است. اسانس آن اثر ضد تشنج وبی حس کننده دارد. با مصرف آن تعداد گلبولهای سفید خون نیز زیاد می گردد و چون از ترشح و التهاب های چرکین مخاط ها جلوگ از این نظر، به کار بردن آن در رفع یبوستهایی که مواد دفعی مخصوصاً در کولون چپ جمع می گردد ،اثر مفید ظاهر می کند. از این اسانس برای معطر ساختن
طعم بعضی از غذاها استفاده بعمل می آید.

آنقوزه:

نام های دیگر: انغوزه یا همان آنغوزه و به اصفهانی انگشت کنده و به هندی هینک نامیده می شود.

مشخصات :

انغوزه یک گیاه در آشپزی است و ریشه های این گیاه ریزوم خشک می شوند تا ماده ای مانندصمغ تشکیل شود. این لاتکس خشک (صمغ) Asafoetida است. بوی ناخوشایند و تندی دارد و بیشتر در هند به عنوان Hing گفته می شود. این گیاه بومی کشورهای ایران و افغانستان است. با این حال، استفاده و زراعت گسترده آن نیز در قاره هند و در نزدیکی آن رواج دارد.
دلیل اصلی تبلیغ این عصاره خشک گیاهی به عنوان یک ادویه خوراکی ، قابلیت آن در ارائه بافت صاف به کاری و سوپ ها بود. در حالی که با بسیاری از نام های جالب دیگر مانند غذای خدایان و چند مورد دیگر مشهور است ، چنین نام هایی از ویژگی های بی پایان سلامتی و زیبایی آن است که در هنگام مصرف ارائه می دهد.
آنغوزه از گیاهان دارویی مهم تیره چتریان با خواص فراوان است. گیاه تولید کننده آنغوزه به نام‌های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ارتفاع آن گاهی به ۲/۵ متر می‌رسد. ساقه آن نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن است. برگ‌های قاعده بزرگ و ضخیم هستند؛ به طوری که طول آن‌ها تا ۶۰ سانتی متر می‌رسد. این برگ‌ها تقسیمات زیادی دارند به طوری که به قطعاتی (لوب دار) دندانه دار تبدیل می‌شوند. گل‌های این گیاه زردرنگ هستند و به صورت گل آذین چتری در انتهای ساقه قرار می‌گیرند. میوه ها دوفندقه ای، بیضی شکل و تقریباً مسطح می‌باشند که روی هر کدام پنج خط وجود دارد و کناره ها بال مانند هستند. رنگ میوه‌ها قهوه ای تیره است. از ریشه یا قاعده ساقه این گیاه بر اثر تیغ زدن ماده ای به نام اولئوگم رزین به دست می‌آید که به آنغوزه مشهور است. آنغوزه ابتدا شیری رنگ است و مزه ای تند و تلخ و نیز بوی بد و متعفنی دارد که تهوع آور است

طبیعت آن: طبیعتی گرم و خشک دارد.

خواص درمانی:

  • مقوی معده و بادشکن است
  •  تخم آن ادرار آور است
  •  پادزهر هر نوع نیشی است
  •  برای رفع انگل به مدت ۳شب از جوشانده تمام گیاه انغوزه (۲گرم در ۲لیوان آب) استفاده کنید.
  • رفع بلغم مجاری تنفسی و معده
  • تقویت رحم های سرد و تر و پیشگیری از سقط جنین
  • محرک نیروی جنسی است و باعث افزایش انگیزه جنسی در زنان می شود و از مشکل انزال زودرس تا حد زیادی آزاد می شود.
  •  این ماده باعث کاهش چروک ها ، خطوط ریز و لکه های سنی صورت می شود.

مور تلخ:

مشخصات: مورتلخ از خانواده نعناعیان و گیاهی بوته‌ای به ارتفاع ۲۰ تا۴۰ سانتیمتر با ساقه‌هایی متعدد و برگ‌های متراکم پوشیده از کرک‌ها و غده‌ها است. این گیاه تلخ با برگ‌های فراوان و دسته‌ای در سطحی از کرک‌های پشمی سفید و سبز متمایل به خاکستری پوشیده شده است.

طبیعت آن : طبیعت آن گرم وخشک است .

خواص درمانی :
از برگ گیاه مورتلخ جهت درمان ناراحتیهای گوارشی چون سنگینی و سوزش معده، اسهال ،استفراغ و مسمومیت، رفع شکم درد، دل درد و کاهش چربی و قند خون، رفع درد مفاصل و استخوان درد، سردرد، التیام زخم و عقرب گزیدگی استفاده می شود.

بنه کوهی:

مشخصات: پسته وحشی (بنه) با نام علمی Pistacia Atlantica، درختی با ارتفاع ۲ تا ۷ متر است و معمولاً در کوه ها می روید و در پاییز به رنگ نارنجی خوش رنگی در می آید.دارای برگ های تک شانه ای و ۵ تا ۷ برگچه ی گل آذین است که در زیر گونه های مختلف دارای شکل های گوناگون می باشد.این گیاه تک جنسی دارای تعداد کاسبرگ ۵ عدد و بدون گلبرگ است که گل نر دارای پرچم ۴ تا ۵ تایی و گل ماده دارای خامه ی کوتاه و میوه آن از نوع شفت می باشد.شاخه های این درخت، سفید کمی مایل به خاکستری است.

طبیعت آن : طبیعت آن گرم وخشک است .

خواص درمانی :
مقوی کبد و طحال است.خارج کننده ی اقسام کرم معده بوده و سرفه و خفقان را تسکین می دهد و مسکن درد کمر، درد پشت و درد قولنج می باشد.ضماد بنه در درمان ورم ها و زخم های سخت مفید است.از آن جایی که بنه دارای ویتامین های آ و اقسام ب و د می باشد، مقوی اعصاب بوده و ترک لب را معالجه و از شبکوری جلوگیری می کند و نرمی استخوان را درمان می نماید.در صنعت داروسازی با صمغ آن پمادی درست می کنند که مالیدن آن بر بدن از گزش پشه جلوگیری می نماید.سقز مقوی معده بوده و به هضم غذا کمک می کند و محرک اشتها است.ضماد آن که با پیه ذوب می شود، جهت رفع کجی و ترکیدن ناخن می باشد.مخلوط سقز با روغن زیتون جهت برطرف کردن ورمها و ترک پوست و خارش آن سودمند می باشد.

فهرست