اشتغال و اقتصاد

بررسی وضع موجود اوضاع اقتصادی شهر محمله نشان می‌دهد که بخش خدمات اقتصاد غالب شهر را تشکیل می‌دهد. این بخش منبع اصلی درآمد شهروندان را تشکیل داده و اکثریت شاغلین شهر در این قسمت مشغول فعالیت می‌باشند.

بخش خدمات به شدت تحت تاثیر و وابسته به دو بخش صنعت و کشاورزی است. به این معنی که رونق دو بخش نامبرده سبب نیاز روز افزون به بخش خدمات خواهد شد. به عنوان نمونه هر قدر که دو بخش صنعت و کشاورزی قوی تر و فعال تر باشد فعالیتهای خدماتی مانند بازرگانی، واسطه گری، کارگری، خدمات و حمل و نقل جاده ای، خدمات تعمیرگاهی و… رشد می یابد و از سوی دیگر وجود خدمات قوی که پاسخگوی نیازهای بخش صنعت وکشاورزی باشد، توسعه آنها را در بر خواهد داشت.

در وضعیت فعلی شاغلان بخش خدمات را عمدتا کارگران (زراعی و ساختمان) و در مرتبه بعد کارمندان وکارکنان ادارات تشکیل می دهند. در عین حال تعداد محدودی نیز در زمینه رانندگی و یا مغازه داری به فعالیت مشغلوند.

بخش کشاورزی رتبه دوم را در اقتصاد شهر داراست و عده ای از اهالی شهر از این طریق امرار معاش می‌نمایند. کشاورزی شهر وابسته به کشت گندم، جو، صیفی جات، محصولات باغی(خرما) و تولیدات دامی است. محصولات تولیدی شهر (زراعی، باغی و لبنی) عمدتا توسط واسطه ها خریداری شده و در مواردی نیز شهروندان نسبت به ارسال آنها به شهر خنج و یا شیراز اقدام کرده و در آن محل به فروش می رسانند.

شهر محمله فاقد کارگاه و یا کارخانه صنعتی است و در محدوده آن هیچ گونه فعالیت صنعتی بچشم نمی خورد؛ لذا بخش صنعت در شهر محمله سهمی اندک در اقتصاد شهر دارا می باشد. این امر عدم رونق مشاغل مرتبط با صنعت را در این شهر موجب گشته است. در عین حال از جمله نزدیک ترین صنایع به این شهر می توان از شرکت گاز ایثار در فاصله ۳ کیلومتری جنوب شهر و در مرتبه بعد صنایع مستقر در شهر خنج (فاصله ۴۵ کیلومتری) اشاره کرد. شرکت گاز ایثار با توجه به دربرگرفتن تنی چند از شاغلان شهر، سهمی مهم در ساختار اقتصادی شهر محله ایفا می کند. با لحاظ مطالب مذکور، تعداد شاغلان این شهر در بخش صنعت شامل ۲۳ نفر بوده که ۱۱.۴۴ درصد از کل شاغلان شهر را شامل شده و نشان از ضعف فعالیتهای صنعتی دارد. لذا با توجه به محدودیتهای بوجود آمده در بخش کشاورزی، یکی از عمده درخواستهای مردم شهر محمله اشتغال جوانان خصوصا در بخش صنعت می باشد.

در شهر محمله صنایع دستی نیز از رونق چندانی برخوردار نیست. در سالهای گذشته، بافت فرش بخشی از ساختار اقتصادی شهر را تشکیل می داده، لکن در وضعیت فعلی این صنعت رو به زوال رفته و در صورت وجود نیز جنبه خودمصرفی بخود گرفته است. در این راستا می توان نسبت به توسعه فعالیتهای کارگاهی و توسعه صنعت ساختمان، توسعه صنایع دستی و توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی از طریق ارائه تسهیلات کم بهره به اهالی و کارگاههای آموزشی اقدام نمود.

بر اساس بررسی های انجام شده، بخش خدمات به عنوان عمده ترین زمینه فعالیت شهر محمله می باشد. کارگری، کارمندی نیز از جمله زمینه های اصلی فعالیت در این بخش است. فعالیتهای کشاورزی نیز سهمی چشمگیر در اقتصاد شهر دارا می باشند. بخشهای مختلف اقتصادی شهر محمله در زیر مورد بررسی قرار می گیرد.

کشاورزی

الف- زراعت و باغداری

طبق اطلاعات موجود در مرکز جهاد کشاورزی شهرستان خنج کل اراضی زراعی شهر محمله درحدود ۴۵۰ هکتار می باشد. در عین حال عمده اراضی زراعی شهر با ۴۰۰ هکتار وسعت در ردیف اراضی دیم قرار داشته؛ اراضی آبی نیز از وسعتی برابر با ۵۰ هکتار برخوردار می باشد. جو، گندم، کنجد و صیفی جات به عنوان عمده ترین محصولات زراعی تولیدی در شهر محمله مطرح می باشند.

سطح زیر کشت جو معادل ۱۳۵ هکتار بوده که در اراضی دیم، تولیدی معادل ۰.۹ تن در هکتار داشته و در اراضی آبی این میزان تولید به ۳.۵ تن در هکتار می رسد. گندم نیز سطح زیرکشتی برابر با ۲۹۰ هکتار را دربر گرفته است. میزان تولید گندم در اراضی آبی و دیم نیز عملکردی همچون جو را دارد، به گونه ای که در اراضی دیم، تولیدی معادل ۰.۹ تن در هکتار داشته و در اراضی آبی این میزان تولید به ۳.۵تن در هکتار می رسد. صیفی جات و کنجد نیز در حدود ۲۵ هکتار از اراضی آبی را در برگرفته است. خیار، گوجه، سبزی جات و کدو از جمله عمده ترین محصولات صیفی تولید شده در این شهر است. از طرفی شهر محمله دارای ۴۰ هکتار اراضی باغی نیز بوده که عمدتا شامل نخیلات و مرکبات می باشد.

ب-  دامداری:

بر اساس اطلاعات اخذ شده از مرکز جهاد کشاورزی شهرستان خنج و اظهارات اهالی در سال ۱۳۸۹ حدود ۳۵۰ رأس دام سبک در  شهر محمله وجود دارد. با توجه به سکونت ۱۱۳ خانوار در این شهر، متوسط دام در هر خانوار شهر را می توان معادل ۳.۰۹ رأس برآورد کرد که نسبتی پایین را نشان می دهد.

در عین حال بخش کشاورزی به عنوان دومین رکن اقتصاد شهر محمله، ۴۱.۷۹ درصد از شاغلان را به خود اختصاص داده است.

خدمات:

بخش خدمات به عنوان عمده ترین بخش در ساختار اقتصادی شهر محمله مطرح است. این بخش درحدود ۴۶.۷۷ درصد از شاغلین شهر را بخود معطوف کرده است. شاغلین این بخش را عمدتا کارگران و کارمندان شهر تشکیل می دهند. فعالیت کارگران بصورت فصلی و به زمینه های کشاورزی و کارگری ساختمان محدود می شود. کارمندان نیز عمدتا افرادی می باشند که در ادارات و مراکز دولتی شهر خنج به فعالیت مشغولند. در عین حال تعدادی اندک از نیروی فعال در بخش خدمات نیز به مشاغلی چون رانندگی و یا مغازه داری مشغولند.

صنعت:

شهر محمله فاقد کارگاه و یا کارخانه صنعتی است. این امر عدم توسعه مشاغل مرتبط با صنعت را در این شهر موجب گشته است. در عین حال از جمله نزدیک ترین صنایع به این شهر می توان از شرکت گاز ایثار در فاصله ۳ کیلومتری جنوب شهر و در مرتبه بعد صنایع مستقر در شهر خنج (فاصله ۴۵ کیلومتری) اشاره کرد. شرکت گاز ایثار با توجه به دربرگرفتن تنی چند از شاغلان شهر، سهمی مهم در ساختار اقتصادی شهر محله ایفا می کند.

با توجه به محدودیتهای بوجود آمده در بخش کشاورزی یکی از عمده درخواستهای مردم شهر محمله بحث اشتغال جوانان خصوصا در بخش صنعت می باشد. در وضعیت فعلی شاغلان این بخش، سهمی اندک از ساختار اقتصادی شهر را شامل می شوند و تعداد آنها برابر با ۲۳ نفر می باشد.

در شهر محمله صنایع دستی رونق گذشته خود را از دست داده است. به گونه ای که در سالیان گذشته، بافت قالی یکی از زمینه های فعالیتی و هنری این شهر محسوب می شده، امری که در وضعیت فعلی رنگ باخته و تولیدات صنایع دستی شهر رو به زوال رفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوزده − نه =

فهرست